در بهار ۹۷ سیصد پرنده صاحب خانه شدند

بوستان بزرگ بعثت سال جدید را متفاوت آغاز کرده است. اگر در پیاده‌رو و محوطه پر دار و درخت بوستان بعثت در منطقه ۱۶ قدم بزنید، متوجه لانه و آشیانه پرندگانی می‌شوید که بین شاخه درختان جای گرفته‌ و به محل زندگی گروهی از پرندگان شهر تبدیل شده‌ است. اینها از ابتکارات و ایده‌های یکی از شهروندان تهرانی است که به حفظ و نگهداری فضای سبز و محیط‌زیست علاقه زیادی دارد و به قول خودش با انجام این کار احساس خوشبختی و آرامش می‌کند.

«هومن اردبیلی» جوان ۳۸ ساله را شهروندان تهرانی به‌عنوان مسئول لانه و دانه پرندگان شهر می‌شناسند. او متخصص پوست است و در کنارحرفه پزشکی و خدمت‌رسانی به بیماران، بخشی از عمر و زمان خود را صرف برنامه‌های عام‌المنفعه در زمینه حفظ و پاسداشت محیط‌زیست می‌کند. این پزشک نیکوکار پیش از این نیز ۲۰۰ هزار گل لاله را به نیت مادرش و همه مادران ایران زمین در بلوار زرافشان شهرک غرب کاشته است.

 

جلوگیری از کاهش جمعیت پرندگان شهر

موقعیت جغرافیایی و اقلیمی بوستان بعثت در کنار پوشش گیاهی متنوع و دریاچه بزرگ آن باعث شده تا مکان مناسبی برای زیست پرنده‌ها و جانورانی خاص مثل سار، گنجشک، قمری، سینه سرخ، قناری، طوطی و حتی سنجاب‌ها و… باشد. «هومن اردبیلی» با درک این موضوع تصمیم می‌گیرد ۳۰۰ آشیانه و محل دانه‌گذاری پرنده‌ها را در فضای سرسبز بوستان بعثت نصب کند. او با اشاره به تغییر اقلیم و زیست شهر تهران در اثر ساخت‌وساز‌های بی‌رویه و کاهش باغ‌ها و مناطق سرسبز پایتخت در دهه‌های گذشته، تأکید می‌کند که تنها چاره کار فعالیت خودجوش مردمی برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و فضای سبز شهر است.

اردبیلی دومین سال است که اقدام به تهیه و نصب لانه پرنده‌ها کرده است. او درحالی که آشیانه‌ای روی یکی از درختان بوستان بعثت نصب می‌کند، عنوان می‌کند: «سال گذشته این کار را در پارک خوارزم منطقه ۲ انجام دادم. امسال هم با کمک سازمان محیط‌زیست شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۱۶ توانستیم این تعداد آشیانه پرنده را در جای جای این بوستان پررفت‌وآمد جانمایی و نصب کنیم. امیدوارم این قبیل کارها را که برای حمایت از پرنده‌های شهر انجام می‌دهیم، بتواند نگاه شهروندان و مسئولان را بیش از گذشته به این مسئله جلب کند.»

آوای خوش پرنده‌ کنار پنجره

«درمحدوده محل زندگی‌ام، شهرک غرب، تراکم خانه‌ها کم است. هر وقت پنجره خانه‌مان را باز می‌کردم، صدای پرنده‌ها به گوشم می‌رسید و حس خوبی در من به وجود می‌آمد. مدام با خودم می‌گفتم که چه خوب است در شهر تهران این پرنده‌ها زندگی می‌کنند. همان زمان جرقه‌ای در ذهنم به وجود آمد و با خودم گفتم باید‌کاری برای پرنده‌های شهر کنم. از همان زمان از تولید‌کنندگان و سازندگان آشیانه و لانه پرنده در داخل و خارج از کشور خواستم تا در این زمینه با من همکاری کنند. در مدت کوتاهی با همکاری تولید‌کنندگان ایرانی، هلندی و آلمانی توانستم تعدادی آشیانه پرنده‌ تهیه و برای نصب خریداری کنم.»

اردبیلی بابیان این مطلب اضافه می‌کند که به خاطر آلودگی هوا و صوتی که در شهر تهران وجود دارد، جمعیت پرنده‌ها رو به کاهش است. پرنده‌ها نیاز به لانه و دانه دارند و محیطی امن برای زندگی می‌خواهند. نباید فراموش کرد که پرنده‌ها در زیبایی شهر و محله‌ها نقش دارند و همچنین نقش مهمی در اکوسیستم و طبیعت شهر ایفا می‌کنند. پرنده‌ها فایده زیادی برای محیط‌زیست دارند، برخی حشرات مضر را از بین می‌برند، برخی آفت‌های گیاهی را و…
اردبیلی تعداد زیادی لانه پرنده در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا آنها نیز از ساختن آشیانه‌ای برای این موجود دوست‌داشتنی لذت ببرند و سهمی در حفظ محیط‌زیست شهر داشته باشند. او قصد دارد هر سال در یکی از بوستان‌های شهر تهران این کار را انجام دهد.

نظر بدهید

سه + 20 =